Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, November 4, 2013

Sejarah Maktab Kirkby

Hari ini terdapat 27 buah Institut Pendidikan Guru (IPG) yang dahulunya dikenali sebagai Maktab Perguruan di seluruh Malaysia, tapi tahukah kita dimanakah terletaknya Maktab Kirkby?. Cuba tanya kepada warga pendidik generasi baru, adakah mereka mengenali Maktab Kirby?. Sudah pasti ramai tidak mengetahuinya dan sekiranya tahu sekalipun, mereka tidak mengenali secara terperinci Maktab Kirkby.



Sebenarnya Maktab Kirby beroperasi di Kirkby, Liverpool England. Maktab Kirkby atau The Malayan Teacher's Training College Kirkby Liverpool, England merupakan maktab pertama yang beroperasi diluar Malaya dan ini merupakan satu eksperimen pendidikan yang unik kerana ia merupakan maktab negara asing yang dibenarkan beroperasi di England. Maktab ini hanya bertahan selama 11 tahun (1951-1962) kerana Kerajaan British  mengambil semula tapak maktab ini setelah kontrak maktab ini berakhir.

Tapak maktab ini sebenarnya adalah bekas kem tentera British dan apabila bertukar fungsi sebagai maktab,susun atur maktab ini seakan kem tentera menyebabkan guru pelatih yang mendaftarkan diri di Maktab Kirkby pada masa itu tergamam. Ini kerana pada awal pemikiran mereka, bangunan dan suasana maktab ini sama seperti institusi pendidikan yang lain di England.




Maktab ini juga merupakan Maktab Bahasa Inggeris pertama Malaya dan tujuan penubuhannya adalah untuk menghasilakan guru bahasa inggeris yang berkualiti untuk sekolah-sekolah di Malaya. Maktab Kirkby mendapat bantuan kepakaran daripada Institute of Education, University of Liverpool dimana kurikulum dan kokurikulum maktab ini digubal khas untuk guru Malaya menggunakan silibus moden. Guru pelatih juga diberikan latihan peraktikum di sekolah inggeris sekitar Liverpool.

Perpaduan rakyat Malaya pada masa itu mula terbentuk dikalangan guru pelatih Kirkby kerana pada waktu itu mereka mula mengenali perbezaan antara mereka kerana bukan sahaja pelajar berkuturunan melayu, tetapi  pelajar berketurunan india dan cina juga diambil mengikuti kursus yang ditawarkan. Di situ mereka mula mewujudkan Bangsa Malaya dihati mereka, hubungan mereka semakin akrab dan perayaan disambut bersama-sama tanpa mengira perbezaan kaum dan agama.






Di sini jugalah Almarhum Tunku Abdul Rahman telah mengistiharkan bahawa Malaya akan merdeka. pengumuman ini dibuat semasa lawatan Tunku ke Maktab Kirkby setelah proses rundingan kemerdekaan telah berjaya mendapat persetujuan kerajaan British untuk memperolehi kemerdekaan




Walaupun Maktab Kirkby beroperasi selama 11 tahun tetapi banyak memori terpahat dalah hati 1500 guru pelatih dan 405 tenaga pengajar yang pernah terlibat dalam lipatan sejarah Maktab Kirby. 



Anda mungkin juga meminati:

0 comments:

Post a Comment

IKRAR GURU

IKRAR GURU