Beberapa peraturan yang perlu di ajarkan kepada murid menggunakan kotak nombor ini adalah
1. Satu nombor untuk satu kotak
2. Nombor satu juga boleh diberikan nama Satu/se
3. Nombor 0 dan rumah 'sa' tidak berbunyi
4. Pada tahap ini, jangan mengajar nombor yang melibatkan 'belas'
5. Guru memperkenalkan teknik membaca seperti jawi yang ada tanda atas. tanda itu ditukar kepada 'ratus' dan 'puluh'.
lembaran kerja ini pada peringkat ini hanyalah melibatkan digit nombor sahaja. Guru menyebut sebarang nombor dan murid menulis. Kemudian jawapan lengkap ditulis pada bahagian atas.
Contoh :-
Untuk PDP hari seterusnya, guru masih menggunakan lembaran kerja yang sama. Kali ini melibatkan belas.
Beberapa peraturan yang perlu di ajarkan kepada murid menggunakan kotak nombor ini adalah
1. Satu nombor untuk satu kotak
2. Nombor satu juga boleh diberikan nama Satu/se
3. Nombor 0 dan rumah 'sa' tidak berbunyi
4. Pada tahap ini, murid perlu tahu nombor 1 pada 'puluh' tidak berbunyi tetapi nombor pada rumah 'belas' yang akan dibunyikan.
5. Guru memperkenalkan teknik membaca seperti jawi yang ada tanda atas. tanda itu ditukar kepada 'ratus' dan 'puluh'.
Guru menyebut sebarang nombor dan murid menulis. Kemudian jawapan lengkap ditulis pada bahagian atas.
Contoh :-
Untuk PDP hari seterusnya, guru masih menggunakan lembaran kerja yang sama. Kali ini melibatkan ejaan nombor.
Beberapa peraturan yang perlu di ajarkan kepada murid menggunakan kotak nombor ini adalah
1. Satu nombor untuk satu kotak
2. Nombor satu juga boleh diberikan nama Satu/se
3. Nombor 0 dan rumah 'sa' tidak berbunyi
4. Pada tahap ini, murid perlu tahu nombor 1 pada 'puluh' tidak berbunyi tetapi nombor pada rumah 'belas' yang akan dibunyikan.
5. Guru memperkenalkan teknik membaca seperti jawi yang ada tanda atas. tanda itu ditukar kepada 'ratus' dan 'puluh'.
6. Guru perlu mengimbas dan mengajar kembali ejaan nombor satu/se sehingga sembilan serta rumah ratus, puluh dan belas.
Guru menyebut sebarang nombor dan murid menulis. Kemudian jawapan lengkap ditulis pada bahagian atas dalam perkataan
Contoh :-
Selesai sesi PDP ini, didapati murid masih lemah dalam menulisa dalam perkataan walaupun dalam menulis menggunakan angka mereka telah menguasai. Jadi, pada sesi yang akan datang, guru akan menekankan kepada mengeja.. Contoh lembaran kerja yang fokus kepada mengeja...
Apabila murid sudah menguasai kemahiran asas ini, barulah guru boleh mempelbagaikan aktiviti selaras dengan HOT yang di warkan-warkan sekarang. Untuk murid Cikgu Joe, Cikgu Joe memperkenalkan aktiviti menggunakan peta buih i-think. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan, kemudian mereka diberikan beberapa nombor secara rawak. Daripada nombor yang diberikan, murid perlu membina nombor-nombor dari 100-999 dengan hanya menggunakan nombor yang diberikan.
0 comments:
Post a Comment