Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, May 23, 2014

Matematik Tahun 1 : Tolak (mempelajari konsep asas tolak)

Sebelum ini anak-anak murid Cikgu Joe telah menguasai pengiraan tambah walaupun mengambil masa yang lama untuk Cikgu Joe memikirkan kaedah yang sesuai untuk mereka belajar mengira. Pelbagai kaedah digunakan setiap kali proses PnP dijalankan sehingga kaedah latihan ini dipilih kerana murid jelas dengan konsep tambah tetapi lemah dalam membuat pengiraan dan tidak mampu membuat pengiraan lebih dari 10




hasil selepas kaedah ini diperkenalkan.


Alhamdulillah, itulah ucapan yang yang mampu Cikgu Joe sebut ketika itu. Kegembiraan yang tidak terkata. Kali ini Cikgu Joe memperkenalkan konsep tolak. Pada permulaan Cikgu Joe menggunakan kaedah biasa untuk memperkenalkan konsep tolak. Cikgu berikan mereka beberapa batang lidi dan mengajar konsep tolak, walaupun beberapa kali Cikgu Joe menerangkan dan melakukan aktiviti pengiraan bersama tetapi Cikgu Joe sedar, mereka masih lagi tidak mengerti secara jelas. Setelah membuat bacaan dan bertanyakan kepada rakan-rakan Cikgu Joe, ada sesuatu yang menarik yang boleh Cikgu Joe kongsi. Selain daripada muzik, murid-murid Orang Asli cenderung kepada visual. Menggunakan visual mampu memberikan kefahaman kepada mereka. Visual di sini bukan berarti memperlihatkan proses tolak itu berlaku sahaja tetapi melihat juga kepada bagaimana tolak itu berfungsi sehingga mewujudkan bilangan baru dan bilangan yang dibuang, dengan erti kata lain 'tolak' itu perlu diwujudkan supaya mereka melihat proses yang jelas. Berdasarkan idea itu, Cikgu Joe mewujudkan apa yang dinamakan sebagai 'kad tolak' untuk mempelihatkan proses tolak itu sendiri.

Penggunaan kad tolak ini adalah mudah :-

1) Dua buah ruang diperkenalkan. Ruang yang ada 'petak' dan ruang buangan 'tolak'
2) Murid akan diberikan soalan, contoh : 5-3 = __
3) Murid perlu meletakan bilangan objek yang mewakili nombor 5 didalam ruang yang ada dan kemudian 
    murid akan membuang 2 objek daripada ruang yang ada ke dalam ruang buangan melalui anak panah. 
    kemudian objek di ruang yang ada akan dihitung.








dan ini hasil pencapaian sebahagian mereka






    

3 comments:

IKRAR GURU

IKRAR GURU