Seperti yang kita maklum, nombor yang melibatkan nombor belas adalah satu masalah untuk diperkenalkan kepada murid. Murid akan keliru dengan nombor belas kerana sebutan pertama nombor belas itu adalah digit kedua kepada nombor itu. Berbeza dengan nombor puluh yang lain.
sebagai contoh :-
bagi nombor belas, sebutan pertamanya adalah digit kedua nombor berkenaan.
ini yang menyebabkan murid keliru dan menyebabkan mereka menulis seperti ini :-
Bagi menyelesaikan masalah ini konsep menyebut sepuluh diterapkan bagi memastikan murid tahu bahawa digit pertama nombor belas adalah sepuluh. Sebagai contoh :-
- Guru perlu memperkenalkan nombor belas dengan menyebut nombor belas yang sebenar.
- Pada masa yang sama, apabila hendak menulis nombor belas, guru perlu memperkenalkan cara menulis nombor belas dengan menyebut sepuluh dua (12) sepuluh tiga (13) sepuluh empat (14) dan seterusnya.
0 comments:
Post a Comment