Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, July 7, 2015

Kecemerlangan Bukan Harta Yang di Warisi.

Ady dan Aqil


Tiada perkara yang lebih mengembirakan seorang guru apabila melihat peningkatan dan perkembangan anak muridnya.  Enam bulan yang lalu anak ini langsung tidak mahu menulis, tidak ingin berfikir dan tiada usaha untuk belajar. Jika penerangan yang diberikan di hadapan, mereka akan bermain-main. Bila dimarahi, mereka senyap dan senyap mereka adalah seketika. Di sebabkan sikap mereka seperti itu, banyak latihan yang diberikan dipulangkan kosong tanpa tulisan dan ada hanyalah beberapa huruf yang membentuk nama mereka sendiri. Apabila kita membantu mereka membuat latihan, mereka kadang-kadang membisu, tidak tahu pucuk pangkal kerana semasa penerangan tadi mereka 'tiada' di situ. Guru mengulang dan terus mengulang. Pujukan, ganjaran, nasihat dan marah-marah menjadi pendekatan untuk mereka setiap kali sesi PDP.

Itu dulu, tapi hari ini lain. Semenjak mereka diberi latihan khas dalam kelas Pemulihan LINUS selama 6 bulan, mereka sudah menunjukkan perubahan. Mereka memberi penumpuan, berani mencuba, berusaha untuk menyelesaikan masalah. Hari ini Cikgu Joe membuat pentaksiran matematik untuk operasi darab dan hari ini juga buat pertama kalinya mereka menghantar kertas soalan dengan berjawab serta betul. Ady menunjukkan peningkatan yang amat membanggakan kerana berjaya menyelesaiakan semua soalan manakalah Aqil hanya beberapa soalan sahaja yang gagal dijawab. Walaubagaimanapun peningkatan mutu pembelajaran murid ini adalah suatu yang membanggakan. Tahniah kepada guru LINUS SK Batu Tujuh, Cikgu Afizayanti yang banyak berusaha untuk anak-anak ini. Cikgu Joe hanya penyambung kepada usaha yang hebat ini.

Cikgu Joe selalu berpesan "Kecemerlangan bukan sesuatu harta yang diwarisi, dan ingatlah kegagalan juga tidak selamanya menjadi tradisi"

Cikgu Joe juga selalu kata " Cikgu tak marah kalau kamu bodoh*, tapi cikgu marah kalau kamu malas. Orang bodoh boleh belajar jadi bijak, orang malas akan selama-lamanya malas dan bodoh" agak kasar bahasanya tapi itulah kata-kata menjadi ingatan kepada anak murid Cikgu Joe.

*bodoh adalah perkataan yang digunakan oleh anak murid asli Cikgu Joe untuk menyatakan mereka tidak tahu.

0 comments:

Post a Comment

IKRAR GURU

IKRAR GURU