Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 19, 2014

CARA MELATIH ANAK MENULIS




Membaca dan menulis merupakan kemahiran yang perlu dikuasai oleh anak-anak seawal usiannya. Ini kerana kemahiran membaca dan menulis akan mempengaruhi kepada prestasi pembelajaran anak-anak. Sudah menjadi tanggungjawab seorang guru untuk membimbing murid-murid menguasai kemahiran ini. Akan tetapi bantuan daripada ibubapa amatlah penting bagi memastikan anak-anak dapat menguasai kemahiran itu dengan lebih baik. Ibubapa boleh fokus terhadap perkembangan anak 100% berbanding guru yang hanya boleh fokus kepada anak-anak murid sekitar 30-40 % bagi setiap murid. Di sini Cikgu Joe nak berkongsi kaedah yang boleh digunakan oleh ibubapa bagi membantu anak-anak ini menguasai kemahiran membaca dan menulis.

Kemahiran Menulis.
Kemahiran menulis dimulakan dengan meningkatkan kemahiran otot halus

Tahap 1 : Menconteng
Kemahiran otot halus merupakan kemahiran anak-anak untuk mengunakan otot halus seperti penguasaan pengendalian jari anak-anak anda untuk menulis. Bagi meningkatkan kemahiran ini ibubapa boleh melatih anak-anak dengan membiarkan mereka menconteng pada helaian kertas. Ibubapa tidak perlu mengajar mereka untuk menulis huruf kerana pada tahap ini latihan pengendalian jari untuk menulis adalah yang lebih utama. Ibubapa boleh menggunakan pensel warna bagi menarik anak-anak untuk menulis. Latihan mewarna juga boleh digunakan sebagai latihan menconteng.





Tahap 2 : Mencorak
Pada tahap ini, ibubapa perlu meransang anak-anak untuk belajar melukis corak. Pada tahap pertama tadi, anak-anak diajar untuk menconteng apa sahaja tanpa ada bentuk manakala pada tahap ini satu jenis corak diajar untuk persediaan pada peringkat seterusnya. Ibubapa perlu memandu tangan anak-anak untuk mencorak sebelum melepaskan mereka mencorak sendiri.




Tahap 3 : Membentuk
Latihan seterusnya adalah dengan membentuk.  Ibubapa boleh mengaitkan dengan bentuk yang ada di rumah seperti jam yang bulat, meja yang bersegi, dan bentuk bentuk yang lain. Latihan membentuk ini boleh dimulakan dengan bentuk yang mempunyai titik-titik. Ibubapa perlu memandu tangan anak-anak untuk membentuk tulisan yang diberi. Anak-anak juga boleh diajar untuk melukis suasana atau peristiwa seperti suasana hujan dan apa-apa sahaja.




Tahap 4 : Membentuk Huruf
Pada tahap ini la latihan menulis huruf boleh dilakukan. Huruf yang mempunyai sambungan tititk-titik perlu dimulakan dulu. Ibubapa memandu tangan anak-anak untuk menyambung titik-titik membentuk huruf sebelum mereka menyambung titik-titik itu sendiri. Apabila menguasai ibubapa boleh meneruskan latihan kepada anak-anak untuk menilis huruf tanpa bantuan titik-titik. Pada tahap ini anak-anak boleh diajar menulis huruf sambil menyebut huruf.






0 comments:

Post a Comment

IKRAR GURU

IKRAR GURU