Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

Generasi harapan negara

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK

PESANAN UNTUK ANAK-ANAK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, June 16, 2014

P&P Khas Hari Bapa

Semalam (15 jun 2014) merupakan sambutan hari bapa. Hari bapa tidak semeriah hari ibu kerana kurang mendapat sambutan. Mungkin kerana bapa-bapa di luar sana kebiasaannya mempunyai sikap yang garang seperti Cikgu Joe menyebabkan kurang diraikan.

Bila ditanya berkenaan ayah mereka. Sudah tentu jawapan jujur dengan perasaan tidak bersalah menitip di bibir anak-anak kecil ini. Kebanyakkan mereka hanya menggunakan istilah 'jahat' sebagai gambaran ayah mereka. Bila di tanya mengapa tanggapan ini dibuat, semua jawapan mereka hampir sama. Ayah mereka merotan mereka, ayah mereka memarahi mereka, ayah mereka garang. Oleh itu aktiviti pertama kali ini adalah untuk menceritakan sifat sebenar seorang lelaki bergelar ayah.




Bila diajukan soalan kepada kepada mereka berkenaan ayah mereka setelah menilai semula sifat ayah. Mereka memberi maklum balas dan kemudian satu kesimpulan diberikan.

"Ayah marah kami kerana tak mahu kami jadi jahat. Ayah sayang pada kita"

Ya, itu kesimpulan dari mereka dan Cikgu Joe perlu sambung lagi...

"Orang lelaki tidak akan tunjuk perasaannya, sebab dia tak mahu nampak lemah. bukan macam ibu yang akan menunjukkan setiap perasaannya kepada anak-anak mereka."

Tiba-tiba mata Cikgu Joe berkaca-kaca menahan air mata, sebab tiba-tiba fikiran ini berputar mengenangkan arwah abah. (Al-fatihah untuk abah). Perkataan 'jahat' juga yang dulu Cikgu Joe guna untuk arwah. Sebab dulu Cikgu Joe terlalu muda untuk berfikir sendiri. Sebab dulu cikgu cuma ajar, kita perlu hormti ibubapa kerana pengorbanan mereka. Tapi tak pernah diberitahu, mengapa ibubapa kita hanya tahu arah-arah dan terus marah-marah.




Hari ini Cikgu Joe nak bagi tahu yang dahulu cikgu-cikgu Cikgu Joe tak pernah memberitahu. Sebab apa ayah awak marah awak. Ayah awak memang garang atau perlu jadi garang untuk awak. Ayah awak sayang awak ke tidak. Bagaimana ayah awak menunjukkan kasih sayang pada awak. Sebab dia ayah awak... dan sampai bila-bila dia ayah awak.

P&P diteruskan dengan aktiviti kedua. Aktiviti yang tidak pernah Cikgu Joe lakukan kepada arwah abah Cikgu Joe. Sebuah kad tanda sayang awak kepada ayah awak. Luahkan segala perasaan awak melalui kad awak yang dipenuhi lukisan indah dan kamu perlu menghadiahkan kepada ayah kamu atau datuk kamu atau pakcik kamu bila pulang nanti.

















0 comments:

Post a Comment

IKRAR GURU

IKRAR GURU